Rynek czujników TPMS rozwija się i rośnie w bardzo szybkim tempie. W związku z wprowadzeniem obowiązku wyposażenia auta osobowe w systemy monitujące ciśnienie w oponach, temat czujników pojawił się już w roku 2014 w Europie ale nie był on aż tak zintensyfikowany. Montowane były nowe czujniki co dawało spokój konsumentom na kilka lat. Montowane wtedy czujniki są w tym momencie do wymiany dlatego tyle słyszy się o tym temacie.
Rynek oczywiście jest na to przygotowany, dlatego też mamy duży wachlarz produktów i producentów do wyboru. Gama jest naprawdę szeroka ponieważ sektor ten podzielony jest miedzy innymi na rodzaj pracy czujnika czyli 313 MHz lub 433 MHZ jak również oba zakresy pracy. Kolejna kwestia to oczywiście rodzaj zaworu czyli aluminiowy bądź gumowy. Dodatkowo dochodzi kwestia producenta. Mieszając te wszystkie składowe razem przedstawię kilka produktów które moim zdanie są naprawdę godne uwagi. Nasz ranking zaczynamy od czujnika najbardziej popularnego.
Uniwersalny czujnik ciśnienia współpracujący z większością europejskich aut, działający w zakresie 433 MHz ( bo tylko taki zakres jest dozwolony w Europie). Dostępne dwie wersje zaworowe czyli gumowa oraz aluminiowa . Z racji szerokiej gamy różnych felg aluminiowych, klienci mają też możliwość wyboru koloru zaworu najbardziej dopasowanego do felgi. Największą popularnością cieszy się oczywiście ten w kolorze aluminiowym, jednak coraz więcej felg czarnych i w kolorze tytanu gości w naszych autach ,zatem producent przewidział taka opcje i mamy te dwa kolory również do wykupu. Z atutów należy podkreślić jakość wykonania oraz żywotność baterii która sięga kilku lat w zależności od intensywności użytkowania samochodu, im więcej przejechanych kilometrów tym czujnik krócej pracuje ( czujnik a w zasadzie bateria bo to jedyny najbardziej zużywalny element). Autel wprowadzając swoje produkty na rynek światowy postawił na indywidualność i umożliwił programowanie czujników Autel tylko programatorem tej marki. Co można by pomyśleć że było trochę ograniczające zasięg swoich czujników ale ta polityka się sprawdziła i czujnik nie tylko się przyjął ale zyskał rzesze wielbicieli. Jeśli mowa o programowaniu to zaznaczyć trzeba, że czujnik ten można programować dowolną ilość razy i jedynym ogranicznikiem tej operacji jest bateria. Uniwersalny, solidny i bezproblemowy to zdecydowane atuty tego czujnika.
2. Mobiletrone MoreSensor Combi
Uniwersalny, wiec programowalny czujnik TPMS o podwójnej częstotliwości 433 / 315 MHz który może zastąpić do 98% czujników OE dostępnych na rynku. Podobnie jak w przypadku rywala jest to czujnik do zaprogramowania za pomocą odpowiedniego programatora, z tą małą różnicą, że można go programować urządzeniem Mobiltorne, jak również za pomocą urządzeń ATEQ, który ma mocną pozycje na rynku europejskim. Czujnik dostępny również dostępny w dwóch rodzajach zaworu czyli gumowy oraz aluminiowy. Anodowane aluminium jest naprawdę trwałe i nie podlega działaniom atmosferycznym przez długi czas . Szacowany czas pracy baterii wynosi plus minus 5 lat czyli przyzwoicie. Konstrukcja czujnika poprzez regulowany kąt mocowania (0 – 40 ) zaworu w czujniku pozwala na dopasowanie do różnego typu obręczy, a sam proces montażu jest prosty. Zakres monitorowania ciśnienia zawiera się w przedziale 0 do 800 Kpa czyli o 100 Kpa mniej niż Autel MX-sensor 434 Europa.
Jednak należy uczciwie przyznać oba wymienione czujniki są bardzo dobre i śmiało mogą konkurować z czujnikami oryginalnymi np. Siemens. Dobre rozwiązanie dla serwisantów którzy obsługują w większości auta europejskie, ale chcą być przygotowania na klienta z autem pochodzenia nie europejskiego czyli USA lub Japonia. Co nie jest już nowością i coraz częściej spotykane są właśnie auta z rynku amerykańskiego.
Kolejny dwuzakresowy i uniwersalny czujnik przygotowany przez markę Autel.
Autel 1-Sensor to programowalny czujnik TPMS o podwójnej częstotliwości 433/315 MHz który może zastąpić do 98% czujników OE dostępnych na rynku. Mogący bez problemu obsługiwać częstotliwość aut z USA jak Europy. Dokładnie tak jak w przypadku Mobiletrona MoreSensor Combi tutaj zakres monitorowania od 0 do 800 Kpa. Z kolei żywotność baterii przewidziana jest na 4-6 lat co jest bardzo pozytywnym wynikiem. Ciekawostką jest fakt iż czujnik bez zakłuceń może pracować w temperaturze -40 ° C do + 125 ° C przy wilgotności 90%. To naprawdę obrazuje w jak trudnych warunkach może działać ten sensor. Dokładnie jak całą reszta gama czujników Autel może być programowalny przez urządzenia marki Autel, których na polskim rynku nie brakuje. Autel 1-Sensor 433/315 MHz oferowany jest z zaworem gumowym wykorzystywanym w większości w felgach stalowych oraz aluminiowym w trzech kolorach. Waga produktu to 12g przy wymiarach 52 x 29 x 22 mm czyni ten czujnik naprawdę kompaktowym i z całym przekonaniem można go przedstawiać jako wyznacznik trendów i jakości.
Ciekawym czujnikiem jest również produkt niemieckiej marki Alligator. Choć przedstawiona wersja jest jednozakresowa, komunikująca się w paśmie 434 MHz to produkt bardzo popularny do stosowania w autach europejskich. Uniwersalny czujnik Sens.it w kolorze srebrnym regulowany jest pod kątem 12 – 40 stopni dla zaworu. Należy pamiętać o sile dokręcenia zaworu która wynosi 3 Nm i powinno się odbywać tylko przy użyciu klucza dynamometrycznego. Czujnik może być z powodzeniem programowany wielokrotnie przez różnego typu urządzenia np. Atequ, Bosch, Hella, TEXA czy VDO. Niemiecka jakość i precyzja to na pewno atuty, choć waga większa o ok 6 g niż czujnik Autel. Oczywiście waga 18 g nie dyskwalifikuje go w żaden sposób ale to wyraźna różnica w stosunku do konkurencji. Gabarytowo też delikatnie odstępuje i jest nieco większych rozmiarów co przy felgach o niskim kanale i bardzo nisko profilowych oponach może napotkać pewne problemy podczas montażu, demontażu opony.
5. CUB UNI Sensor
Czujnik 433MHz programowane bezprzewodowo i przewodowo – stosowane do aut produkowanych na rynek europejski
UNI Sensor to uniwersalny programowalny czujnik TPMS. Z pomocą urządzenia Sensor AID, czujnik może być przeprogramowany oraz aktywowany dla wybranego pojazdu. Sensor można zaprogramować do ok 95% aut dostępnych na rynku, wyposażonych w system TPMS. Czujniki UNI Sensor mogą być zamiennikami dla uszkodzonych lub niedziałających oryginalnych czujników bez potrzeby przeprogramowania komputera w aucie. Mogą być użyte w drugim zestawie kół i będą zachowywały się jak czujniki oryginalne.
Producent deklaruje doskonałe parametry związane z żywotnością baterii oznajmiając o 7 letnim czasie pracy na baterii. Zaznaczyć trzeba, że tak naprawdę trudno określić taką żywotność bo jest to uzależnione od wielu czynników. Jednak atutem jest, iż bateria zaczyna działać dopiero w momencie zaprogramowania czujnika a nie od momentu produkcji co uważam za duży plus.Urządzenia mogą być przeprogramowane do 100 000 razy co z punktu widzenia rzeczywistych ilości przeprogramowania jest parametrem silnie niewykorzystanym. Montaż jest prosty a kąt nachylenia zaworu wynosi od 0 do 30 stopni. Wymienny zawór to również zaleta, ale nie jest to jedyny producent oferujący taką możliwość.
Podsumowując trudno wybrać czujnik który jest najlepszy, ponieważ są one w większości wypadków identyczne i konkurują tak naprawdę z czujnikami oryginalnymi od których są tańsze nie tracąc przy tym na jakości. Wybór zaś samego czujnika jest kwestią upodobania lub przyzwyczajenia osoby która podejmuje się operacji wymiany i zaprogramowania czujnika. Uniwersalność i wielkozakresowość to ich prawdziwy atut i można tylko czekać co zaoferuje rynek za chwilę ponieważ sytuacja czujników TPMS jest bardzo dynamiczna i producenci udoskonalają każdego dnia swoje produkty widząc potencjał tego sektora.